Resultaten Maatschappelijke Dynamiek

1. Onderwijs: Leraren, thuisonderwijs en de digital divide

1.1 Kansenongelijkheid en thuisscholing

Thijs Bol, Barbara Belfi en Lex-Borghans. Thuisonderwijs tijdens de Corona-crisis. Juni 2020.

1.2 Onderwijs in tijden van corona: een enquêteonderzoek onder leraren op de basisschool

Sara Geven. Afblazen basisischool-eindtoets leidt tot verwarring en mogelijk ongelijke kansen. Sociale Vraagstukken. Mei 2020.

Sara Geven. Track recommendation procedures and the cancellation of the school leavers’ test during the COVID-19 pandemic in the Netherlands. SocArXiv. November 2020.

1.3 Afstandsonderwijs: de visie van leerkrachten op de basisschool

Monique Volman. Data is verzameld, output volgt nog.

1.4 Welke leerlingen zijn corona-proof? Leerling- en schoolkenmerken en de ‘digital divide’

Herman G. van de Werfhorst, Emma Kessenich en Sara Geven. The Digital Divide in Online Education. Inequality in Digital Preparedness of Students and Schools before the Start of the COVID-19 Pandemic. SocArXiv. Augustus 2020.

Herman G. van de Werfhorst, Emma Kessenich, and Sara Geven. The digital divide in online education: Who was prepared for online education before the COVID-19 pandemic took place? International Education. November 2020.

2. Werk en inkomen

Godfried Engbersen et al. De heropening van de samenleving – De maatschappelijke impact van COVID-19 in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Nederland. Kenniswerkplaats Leefbare Wijken. September 2020. (valt ook onder werkpakket 3: Gezondheid en emotioneel welbevinden en werkpakket 4: Solidariteit en vertrouwen)

2.2 De arbeidsmarktpositie van cruciale beroepen: trends over de afgelopen decennia

Christoph Janietz en Herman G. van de Werfhorst. Crucial Occupations during the Covid-19 Pandemic: Wage Trends leading up to the Pandemic in the Netherlands. SocArXiv. Oktober 2020.